Czy import z Chin ma jeszcze sens?

Czy import z Chin ma jeszcze sens?

W ostatnich 2-3 latach często można było usłyszeć, lub przeczytać, że import z Chin to przeszłość. Chiny nie dość, że stały się trudno dostępne w efekcie polityki „zero covid” stosowanej przez władze chińskie, to zarazem stały się też mało konkurencyjne cenowo ze względu na szybko rosnące w Chinach płace.

Nic podobnego.

Chiny są wciąż najciekawszym źródłem importu towarów. Dlaczego? Ponieważ produkuje się tu w zasadzie wszystko, ale co ważniejsze produkuje się tu coraz więcej coraz bardziej zaawansowanych technologicznie produktów, które są właściwie niedostępne w innych krajach.

Import to jedna z tych form działalności gospodarczej, która nie wymaga na początek ogromnego kapitału. Bo każdy początek wymaga rozwagi, ostrożności, służy przede wszystkim zdobyciu doświadczenia i sprawdzeniu, czy obrana droga ma sens, czy przełoży się na sukces w wymiarze finansowym.

Import z Chin, zwłaszcza w przypadku osób i firm poczatkujących, to nie tyle duży wkład finansowy, co przede wszystkim dobry pomysł i właściwa realizacja. Przewagę konkurencyjną może tu zapewnić znajomość specyficznej niszy rynkowej. Źródłem wiedzy na temat takiej niszy może być (i często bywa) hobby. Znane są w Polsce przykłady firm, które poszły taką drogą, a korzystając z potencjałów produkcyjnych dostawców chińskich przeszły drogę od importu drobnicowego niewielkich ilości bardzo szczególnych (dających wysokie profity) produktów, do zbudowania pozycji światowego lidera. Znajomość niszy i niszowego rynku to jedno, realizacja importu z Chin to drugie.

Import z Chin – obowiązki importera

Wbrew pozorom import z Chin to nie zakupy na Aliexpress. Oczywiście platforma taka jak Alibaba pozwala nawiązać kontakt z niezliczoną liczba producentów z Chin. Pamiętać jednak trzeba, że ta i inne platformy nie biorą na siebie odpowiedzialności za sposób działania i jakość oferowaną przez firmy tam się prezentujące. Weryfikacja rzetelności wybranego dostawcy spoczywa na importerze. Nadzór jakościowy leży po stronie importera. Tak samo jak zapewnienie sobie bezpiecznej formy płatności, jak i organizacja transportu w sposób, który zapewnia nad nim kontrolę.

Przed rozpoczęciem importu z Chin warto poznać tajniki tej działalności, a można to uczynić biorąc udział w szkoleniach, które prowadzą sprawdzone firmy. To ważne, bowiem sprawdzone firmy przekazują wiedzę rzetelną, bazująca na latach własnego, weryfikowalnego doświadczenia.

Sukces w imporcie z Chin, a właściwy spedytor

Istotną rolę w imporcie z Chin, jak i w imporcie z dowolnego miejsca na Ziemi, odgrywa spedytor. Przy wyborze spedytora, czyli firmy odpowiedzialnej zarówno za organizację transportu, jak również za przeprowadzenie na nasze zlecenie czynności związanych z odprawą celną, nie należy kierować się znanym powszechnie kluczem znanym jako „najniższa cena na rynku”. Wybierając spedytora warto wziąć pod uwagę czas przez jaki funkcjonuje na rynku, wachlarz usług przez niego oferowany, czy specjalizuje się wyłącznie w jednej formie transportu, czy też swobodnie porusza się na polu transportu morskiego
(w tym drobnicowego), kolejowego, lotniczego, drogowego. Taki spedytor umożliwia działanie elastyczne, które w imporcie jest ważne, bez względu na wielkość obrotów. Doświadczony spedytor może tez służyć poczatkującemu importerowi pomocą przy weryfikacji dokumentów importowych, których wzory dostawca powinien przedstawić w formie elektronicznej zanim dojdzie do uruchomienia ostatecznej płatności. Prawidłowy zestaw dokumentów to z kolei szybka i bezproblemowa odprawa celna.

Początkujący importerzy nie muszą przeznaczać na swoje pierwsze zakupy zagraniczne dużych kwot, ale nie mogą oszczędzać tam, gdzie źle pojęte oszczędności mogą przynieść straty. Import, dla powodzenia którego, trzeba niemal wszystko robić samemu, bo marże nie pozwalają delegować obowiązków specjalistom w konkretnych dziedzinach jak weryfikacja statusu dostawcy, kontrola jakości towarów przed załadunkiem, organizacja transportu, ubezpieczenia, formalności celne, etc., nie ma większego sensu. Niskie marże może pochłonąć większe wahnięcie kursów dewiz. Przed tym też można się uchronić i to również wymaga pomocy specjalisty.

Import z Chin w 2023 roku

Jak zatem będzie się kształtować import z Chin w 2023 roku?

Przede wszystkim pamiętać trzeba, że zmienia się sukcesywnie charakter Chin jako źródła produktów. Z wielu powodów przestaje się tu produkować towary tanie, mało zaawansowane technologicznie. W tych kategoriach produktowych lepszymi źródłami będą mniej rozwinięte państwa ASEAN, gdzie płace znajdują się wciąż na niskim poziomie. Najciekawszymi z tej grupy są z pewnością Wietnam, Kambodża i Tajlandia.

Z pewnością Chiny są niezwykle ciekawym źródłem wszelkiego rodzaju gadżetów elektronicznych, urządzeń profesjonalnych, sprzętu gospodarstwa domowego, maszyn i urządzeń. Chińscy eksporterzy dokonali w ostatnich latach ogromnego progresu jeśli chodzi o wzornictwo. Dla chińskich firm pracuje wiele znanych designerów z Japonii, Korei, USA, czy Europy (zwłaszcza Danii, Włoch i Francji). Hakan Saracoglu, który projektował najnowsze modele Porsche projektuje auta Chery, Studio Zaha Hadid realizuje w Chinach swoje największe projekty. Rośnie też armia chińskich projektantów i architektów, którzy podbijają światowe marki jak Fendi, Mercedes, czy Svarowski, a co za tym idzie sprawiając, że to Chiny stają się źródłem nowoczesnego i modnego wzornictwa.   

Poszukując interesujących rozwiązań pamiętać należy o szybkim rozwoju technologicznym Chin. Niektóre z rozwiązań stosowanych w produktach może (niestety) wyprzedzać nasze lokalne uwarunkowania infrastrukturalne. Trudno będzie w pełni wykorzystać możliwości np. sprzętu AGD pracującego z wykorzystaniem Internetu Rzeczy, gdy w Polsce wciąż nie mamy rzeczywistej sieci 5G. Chińskie lodówki potrafią się komunikować nie tylko ze swoim użytkownikiem, ale także ze sklepem internetowym, w którym użytkownik zazwyczaj kupuje mleko, warzywa, napoje, które w lodówce są na wyczerpaniu. Urządzenia do gotowania nie tylko gotują, ale komponują jadłospis, przygotowują listę zakupów, mogą też zamawiać potrzebne produkty w sieci. Tu jednak oprócz samej sieci potrzebne będą systemy płatności, komunikacji z firmami sprzedającymi i dostarczającymi. W naszych realiach może ich zabraknąć.

Rok 2023 to ogromna szansa dla firm małych. Te wielkie, obawiając się recesji tną koszty, wolą pozbywać się zapasów magazynowych niż dokonywać nowych zakupów. Taka sytuacja może wygenerować wiele dziur podażowych, które może wypełnić znający branżę importer z Chin. Takich dziur spodziewać się można w branży odzieżowej, rowerowej, biwakowo-turystycznej i wielu innych. Biorąc pod uwagę oczywisty fakt, iż takie towary mają charakter sezonowy, warto rozpocząć poszukiwania już dzisiaj.

Chiny wracają do pełnej aktywności po 3 latach silnego spowolnienia wywołanego bezpośrednio i pośrednio przez epidemię. To oznacza, że chińscy dostawcy będą konkurować między sobą o klientów. Mogą proponować lepsze ceny, lepsze warunki płatności, jakieś dodatkowe profity dla kupujących. A to oczywiście będzie przekładać się na przewagi konkurencyjne prowadzących import towarów z Chin.

Jest jeszcze jeden aspekt sprzyjający importowi z Chin – ceny energii. Chiny od kilku lat prowadzą intensywną politykę dywersyfikacji źródeł energii (zarówno własnych, jak i pochodzących z importu), co sprawia, że dysponują energią znacznie tańszą niż państwa europejskie. A każda produkcja to energia. Dużo energii wpływającej na koszt ostateczny wytwarzanych produktów. Tania energia, to też napęd postępującej w Chinach automatyzacji i robotyzacji produkcji, nawet w tak zaskakujących dziedzinach jak produkcja odzieży.

Jak importować z Chin w 2023 roku? – podsumowanie

Odpowiedź na powyższe pytanie można zawrzeć w kilku kluczowych punktach:

  • Produkt i rynek – najważniejszy jest pomysł wynikający ze znajomości konkretnej branży, konkretnej niszy rynkowej. Czym więcej wiedzy i znajomości niedostatków takiej niszy, tym większe szanse powodzenia. Chińczycy wyprodukują niemal wszystko.
  • Weryfikacja chińskiego dostawcy – nie wszystko złoto co się świeci. Dziś, w realiach powszechności technologii cyfrowych, sprawdzenie, czy wybrany dostawca istnieje, czy jest rzetelny, nie stanowi żadnego problemu. Weryfikacji dokonuje się korzystając z danych chińskich urzędów – nie ma pewniejszego źródła informacji.
  • Kontrola jakości – to obowiązek spoczywający na importerze, a także sposób na to, by spać spokojnie inwestując własne środki w transakcję dokonywaną tysiące kilometrów od miejsca prowadzenia własnej działalności.
  • Transport, ubezpieczenie, dokumenty – wybór doświadczonego spedytora to kolejny, jeden z najważniejszych warunków sukcesu w imporcie z Chin.

Import z Chin wymaga starannego przygotowania, wiedzy oraz szczególnej rozwagi. Dobrze prowadzony może przynieść wiele korzyści, zwłaszcza gdy kluczowe etapy całego procesu importowego powierzy się doświadczonym profesjonalistom.