Aktualna sytuacja epidemiczna w Chinach, a import drobnicy morskiej.

28 marca 2022 roku został w Polsce zniesiony obowiązek noszenia maseczki w przestrzeni publicznej. Mimo zluzowania obostrzeń, minister zdrowia apeluje o odpowiedzialność i przestrzega: zniesienie obostrzeń nie jest jednoznaczne z końcem pandemii. W Europie mamy do czynienia z jako takim wytchnieniem od pandemii – w niektórych jej zakątkach możemy nawet poczuć, jakoby COVID-19 był już jedynie przykrym wspomnieniem. Na złagodzenie obostrzeń nie ma jednak co liczyć w krajach Azji Wschodniej, w tym w Chinach. Przeczytaj, jak wygląda sytuacja w poszczególnych portach, z których wypływają nasze statki: Szanghaj, Ningbo, Shenzhen, Qingdao, Hong Kong.

Szanghaj – 11 tysięcy zwolnionych.
 

28 marca nie wyglądał różowo chociażby dla zamieszkiwanego przez około 26 milionów ludzi Szanghaju – tego dnia zamknięto bowiem regiony na wschód od rzeki Huangpu. 9 kwietnia miasto największego portu kontenerowego świata odnotowało rekordową liczbę nowych zakażeń koronawirusem, prawie 25 tysięcy przypadków. Rekord dobowy sprawił, że rozpoczęto wykonywanie na mieszkańcach codziennych testów na koronawirusa. W kwietniu blokada najbardziej dotkniętych COVID-19 regionów zamieniła się w lockdown całego miasta. Jak podał 10 kwietnia 2022 rząd chiński, dzień wcześniej wypisano ze szpitali i zwolniono z obserwacji medycznej ponad 11 tysięcy osób, które zostały poddane kwarantannie w związku z bezobjawowymi zakażeniami koronawrisuem COVID-19 lub kontaktem z osobą zakażoną. Osoby te były na kwarantannie od początku wybuchu nowej epidemii – tej, która dotknęła Szanghaj w marcu. Pacjenci mają przestrzegać obowiązku siedmiodniowego monitorowania stanu zdrowia w domu. Polecono im również przebywanie w wentylowanym pomieszczeniu, oddzielonym od członków rodziny. Mają oni również unikać bliskiego kontaktu z rodziną czy współlokatorami. Wschodnia metropolia Szanghaju, czyli kluczowe centrum gospodarcze kraju, ma najgorszą od początku pandemii sytuacją epidemiczną. Dlatego też delta rzeki Jangcy i pobliskie regiony borykają się z trudnościami logistycznymi z powodu zaostrzonych środków kontroli. W każdym razie sytuacja w tym wielkim mieście zmienia się z dnia na dzień. Nasi specjaliści na bieżąco śledzą wydarzenia w Szanghaju, a zwłaszcza wypłynięcia statków z tego portu. Skontaktuj się z nami i zapytaj o najbliższy sailing. Jeśli będzie to konieczne ze względów logistycznych, spedytor wskaże inny port wypłynięcia towaru odebranego od Twojego kontrahenta.

 

Port w Ningbo i 30 milionów TEU.
 

Pod koniec 2021 roku Chińczycy z dumą obwieścili, że port w Ningbo obsłużył ponad 30 milionów TEU (ekwiwalentów kontenerów 20-stopowych). Tym samym leżący we wschodniej prowincji Zhejiang port Ningbo Zhoushan stał się pod względem przepustowości trzecim (po Szanghaju i Singapurze) portem świata. Te hurraoptymistyczne podsumowania nie mogły jednak przewidzieć nawrotu pandemii w Chinach oraz wojny w Ukrainie. Niewielki spadek importu z tego regionu uzupełniany jest aktualnie przesyłkami przekierowywanymi z mało wydajnego Szanghaju. Skontaktuj się z nami i sprawdź, jakie najoptymalniejszerozwiązanie możemy Ci zaproponować.

Port Qingdao powrócił do normalności?
 

17 marca 2022 roku w prowincji Chin Szantung (Shandong) rozpoczęła się trzecia tura masowych testów mieszkańców regionu. W Szantung znajduje się jeden z największych portów morskich świata – położony nad Morzem Żółtym Qingdao. Port Qingdao jest jednym z obsługiwanych przez nas portów. Według informacji przekazanych przez zarządcę portów, porty morskie w Szantung odnotowały w I kwartale roku silny i stabilny wzrost, przy jednoczesnym przestrzeganiu ścisłych środków kontroli epidemii. Ponadto podaje, że przepustowość ładunków i kontenerów wzrosła odpowiednio o 6,3 procent i 7,6 procent rok do roku. Jeśli chcesz odebrać towar od swojego kontrahenta z Chin, którego siedziba mieści się w pobliżu Qingdao, skontaktuj się z naszym handlowcem lub bezpośrednio ze spedytorem morskim.

Shenzhen i jego sąsiad Hongkong. 
 

Port w Shenzhen, znajdujący się w prowincji Guangdong w południowo-wschodnich Chinach, graniczy z Hongkongiem. Władze chińskie w połowie marca informowały, że pod koniec marca sytuacja w Shenzhen ma wrócić do normalności. 31.03.2022 r. na stronie chińskiego rządu pojawił się komunikat o wprowadzeniu przez prowincję Guangdong polityk mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności łańcuchów przemysłowych i dostaw. Według tamtejszych informacji porty robią wszystko, co w ich mocy, aby złagodzić wpływ niedoboru transportu na handel zagraniczny podczas pandemii. Aktualnie porty w Shenzhen i Hongkongu odnotowują niewielkie opóźnienia, a sytuacja stabiluzuje się i wraca do czasów przedpandemicznych. Ciągłość operacji portowych jest zachowana. Chcesz odebrać ładunek z Shenzen? Twój kontrahent ma magazyn w Hongkongu? Skontaktuj się z nami, pomożemy zoptymalizować transport.


Import z Chin – co dalej?


W przemówieniu z 11 kwietnia premier Chin oświadczył, że należy dołożyć wszelkich starań, aby utrzymać prawidłowe działanie kluczowych sieci transportowych i portów, tak aby zachować stabilność łańcuchów przemysłowych i dostaw. Zgodnie z okólnikiem wydanym 11 kwietnia przez Radę Państwa CHLR, należy zapewnić sprawny transport i logistykę, a także zapobiegać dalszemu rozwojowi pandemii. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania głównych ciągów komunikacyjnych surowo zabrania się zamykania: autostrad, zwykłych dróg, śluz nawigacyjnych, miejsc obsługi autostrad, nabrzeży, stacji kolejowych czy lotnisk bez zezwolenia.

Podsumowując: oczy całego świata zwrócone są na Państwo Środka jako to, w którym wirus miał swój początek. Ciąży na nim wielka odpowiedzialność – nie tylko za dostawy towarów dla całej Europy, ale i powstrzymanie rozprzestrzeniania się COVID-19, zwłaszcza w kontekście nowych ognisk zakażeń.